top of page

fre 30 juni

|

Museum & Konsthall

Utställning "Mopeden - en svensk designhistoria"

Tretti Knyck AB presenterar "Mopeden - en svensk designhistoria", en berättelse med avstamp i svenskt 1950- och 1960-tal, den epok då konsumentdesign blev en viktig del i det blomstrande folkhemsbygget. Kom och njut och inspireras av dåtidens vackra formspråk!

Utställning "Mopeden - en svensk designhistoria"
Utställning "Mopeden - en svensk designhistoria"

Tid och plats

30 juni 2023 12:00 – 16:00

Museum & Konsthall, Läroverksgatan 1, 891 62 Örnsköldsvik, Sverige

Om evenemanget

Utställningen "Mopeden - en svensk designhistoria" produceras av Tretti Knyck AB och är i första hand en berättelse med avstamp i svenskt 1950- och 1960-tal, den epok då konsumentdesign blev en viktig del i det blomstrande folkhemsbygget.

"Mopeden föddes genom en lagändring 1952; ett allemansfordon med avsikt att öka arbetarklassens rörlighet i samhället. Utvecklingen blev explosiv, från enkelt motoriserade cyklar till genomdesignade ”fartåk”. Industrin såg stora möjligheter i att varje år sälja nya modeller till en helt ny och köpstark kundkategori – tonåringarna!

Men tonåringarna var kräsna. Industrin anlitade därför industridesigners som Sixten Sason, Sigvard Bernadotte, Pelle Petterson och Björn Karlström för att skapa moderna mopeder. Mopeden må ha varit ett förprogrammerat fordon med en lagstadgad toppfart av 30 km/h - men inspirationen hämtades från amerikanska bilar, jetflyg och rymdraketer!

Med utställningen lyfts mopeden in i ett designhistoriskt ljus, i en kontext med samtida föremål och med koppling till kända formgivare. Få andra fenomen i svensk nutidshistoria bär en så stark berättelse – om form, ungdomskultur, industrin, processerna och en tidsanda präglad av en smått obegriplig optimism.

I centrum står de olika formgivarnas arbete och produkter. Här synliggörs exempelvis kopplingar mellan SAAB-bilarna och Husqvarnas mopeddesign, mellan Bernadottes ergonomiska kontorsmaskiner och hans mopedexperiment, mellan Pelle Pettersons sportbil Volvo P1800 och hans extroverta sportmoped, mellan…, ja, ni fattar.

Och varför fick plötsligt alla coola killars moppar extra högt styre efter 1969?"

Dela detta evenemang

bottom of page